Assalamualaikum. Kelmarin saya dan Ita terserempak dengan seorang rakan Ita ketika kami sedang asyik berjalan-jalan di bawah bangunan blok 3, Kolej Harun Aminurrashid. Kisah ini berkaitan juga dengan sikap penjual kepada pelanggan. Tidak dapat saya nafikan lagi, penjual sememangnya sangat pandai bermain dengan kata-kata untuk melariskan barangannya. Perkataan pertama yang dikeluarkan oleh penjual untuk mendapatkan pelanggan pasti mesra, ditambah dengan senyuman yang manis. Dialog antara penjual dan Ita seperti berikut:
Penjual : Hai, kak Ita.
Ita : Hai…
Penjual : Kak Ita, nak tunjuk sesuatu ni. (Datang menghampiri Ita dan mula tersenyum manis)
Ita : Nak tunjuk apa?
Penjual : Saya jual baju t-shirt ni, kak Ita. Belilah.
Ita : (Membelek-belek katalog yang diberikan) Berapa baju t-shirt lengan pendek ni?
Penjual : 28 ringgit. Lengan panjang 30 ringgit.
Ita : Mahalnya.
Penjual : Kain baju makin mahal sekarang. Belilah kak Ita. Saya nak cari duit ni. Nak bayar lingua phone. Hutang tak habis bayar lagi, kak Ita.
Ita : Nanti kak Ita fikirkan ye. (Simpati juga dengan si penjual)
Beginilah cara penjual memancing hati pembeli. Ada yang menggunakan kata-kata simpati, ada juga menggunakan kata-kata yang mesra dan sebagainya. Terpulanglah kepada kita untuk menilai.
0 ulasan:
Catat Ulasan