CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Isnin, 7 Februari 2011

CERAMAH AGAMA

Assalamualaikum. Hari ini saya melihat video yang mana sangat berbeza, antara duniawi dan akhirat. Sekadar mukadimah, jika boleh ingin sekali kita kecapi kebaikan yang ada nikmatnya dalam dunia dan akhirat. Namun, itu mungkin sekadar hati yang berkata-kata tetapi zahirnya tidak jua dapat melakukan. Antara konsert dan ceramah agama, yang mana satu anda rasa lebih nikmatnya? Jika konsert, apakah manfaatnya dari kata-kata yang penuh dengan puitis cinta? Mungkin ceramah agama dijadikan pilihan kedua dan hal ini mungkin kerana tiada harga untuk dibayar masuk, jadi dirasakan sangat hambar untuk dikunjungi berbanding konsert yang mempunyai harga yang tinggi untuk masuk dan sertai.
Saya hanya ingin melihat penggunaan kata-kata yang hebat dan menarik yang digunakan oleh penceramah agama kita pada masa kini. Pada pandangan saya, penceramah agama ini sudah boleh dianggap sebagai artis. Artis untuk kita jadikan panduan dan juga memberi peringatan kepada kita sebagai umat Islam. Banyak pendekatan yang cuba dilakukan untuk menarik minat kita mendengar peringatan yang ingin disampaikan. Penggunaan kata sememangnya penting lebih-lebih lagi untuk menarik minat remaja pada masa kini. Jadi, mungkin penceramah perlu lebih santai dan bersahaja dari segi penggunaan bahasa. Lihat ceramah agama dalam video di bawah:


Jika ceramah yang diberikan seperti dalam video di atas, saya pasti setiap peringkat umur akan tertarik untuk mendengar. Ceramah yang santai dan tidak terlalu serius (ada diselitkan unsur-unsur jenaka) inilah yang diperlukan dan sangat sesuai bagi remaja di Malaysia ini.




0 ulasan:

Catat Ulasan