CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Khamis, 17 Mac 2011

SITUASI DI KEDAI FOTOSTAT


Pada hari ini, saya pergi ke kedai fotostat. Dialog di bawah ini menunjukkan sikap pemilik kedai tersebut:

Saya : Berapa semuanya?
Pemilik kedai : Lima puluh sen sahaja.
Saya : Sekejap ye. (Sambil mencari duit syiling yang terdapat dalam kotak pensil saya)
Pemilik kedai : Nak bagi duit pun lambat. (wajahnya serius)

Ya Allah, tunggu sebentar pun tidak boleh. Jadi benarlah kata-kata ‘penantian itu satu penyeksaan’. Saya tidak berkata apa-apa. Hanya mencari duit syiling untuk membayar. Pada pandangan saya, pemilik kedai itu tidak seharusnya mengeluarkan kata-kata sebegitu. Jikalau bergurau sekalipun, pasti akan mengguris hati pelanggan. Tambahan pula, tidak mengenali antara satu sama lain. Kata-kata pemilik kedai itu seolah-olah menunjukkan saya tiada wang besar untuk diberikan kepadanya. Padahal, bukankah lagi mudah jika saya membayar dengan wang yang secukupnya dan tidak perlulah untuk memulangkan wang baki.
Jadi, satu kursus etika beradab seharusnya dilakukan oleh kerajaan kepada peniaga-peniaga Malaysia. Jika masyarakat luar yang datang sebagai pelanggan, pasti mereka memandang serong terhadap cara kita beradab..

0 ulasan:

Catat Ulasan