CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Jumaat, 18 Mac 2011

MALU BERTANYA SESAT JALAN

Situasi ini berlaku ketika saya dan keluarga pergi melawat makcik saya yang sakit di hospital. Semasa tiba di hospital, saya dan kakak pergi mencari tempat letak kereta. Sementara yang lain sudah memasuki hospital terlebih dahulu. Pada waktu petang itu, ramai pelawat yang datang. Jadi, tempat letak kereta sudah penuh. Oleh sebab kami jarang ke hospital tersebut, kami tidak tahu dimana letaknya wad pesakit. Kami berjalan dengan penuh yakin dan berharap akan ada papan tanda yang menunjukkan wad 4. Dalam perjalanan, ramai juga doktor dan jururawat yang melalui jalan tersebut. Kami malu untuk bertanya dan kakak saya pula sudah berjalan di hadapan sedikit dari saya. Kebetulan pula pada waktu itu saya berjalan beriringan dengan seorang doktor perempuan. Jadi, saya mengambil keputusan untuk bertanya.

Saya: Maaf puan, dimana wad empat? (Kakak saya pun berhenti apabila mendengar saya bertanya)
Doktor : La… ko ni. Patut pun tengok nampak pelik je. Kenapa tak tanya? Kesian ko…
Saya : (Tersenyum. Mungkin laluan itu untuk menuju ke sesuatu tempat (saya tahu ke mana) sebab saya melihat memang tiada orang biasa-biasa yang melalui jalan tersebut)
Doktor :  Wad empat dah lepas. Kat hadapan sana.
Saya : Oh, yeke. Terima kasih, puan.

Komen/pendapat:
 “Malu bertanya sesat jalan”. Tidak salah untuk bertanya kerana hanya dengan pertanyaan itulah ada jawapannya dan dapat menyelesaikan sesuatu masalah. Seseorang yang berat mulut untuk bertanya akan menemui jalan yang sesat dan kelakuan tersebut menampakkan lagi kelemahan dirinya.


   

0 ulasan:

Catat Ulasan