CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Rabu, 16 Mac 2011

HORMAT-MENGHORMATI

Situasi yang ingin saya ceritakan ini berlaku semasa saya ingin pulang ke kampung. Sewaktu itu stesan bas Puduraya tidak lagi beroperasi, jadi untuk pulang ke Johor kami perlu menaiki bas di Bukit Jalil. Sedang kami berjalan untuk menyeberang jalan dan bergegas menuju ke kawasan bas, seorang pemandu teksi dalam lingkungan 50 tahun itu menegur kami.

Pemandu teksi : Nak ke mana?
Kami : Johor. Kami sudah beli tiket bas.
(Kami tahu pakcik itu mahu kami menaiki teksinya jika tidak membeli tiket lagi. Jadi, kami jawab sebegitu. Kami dengan pantas berjalan untuk mengejar masa, takut tertinggal bas)
Pemandu teksi : Orang tanya baik-baik. Macam ni ke pelajar universiti? Nampak je pakai tudung, tapi kurang ajar. Otak letak kat lutut. (macam-macam lagi perkataan yang terkeluar daripada mulutnya)

Sememangnya kami sangat terkejut dengan kata-kata pemandu teksi itu. Kami sempat lagi menoleh ke belakang sebelum melintas, pemandu teksi itu tetap juga membebel dan mengeluarkan perkataan yang tidak baik. Jika diikutkan hati ingin saja menegur sikap pakcik itu, namun kami sudah lewat dan tidak mahu mencari gaduh. Maklum sajalah, di Kuala Lumpur berbagai-bagai jenis manusia boleh kita lihat dan boleh berlaku.
Pada pandangan saya, nasihat seperti orang muda perlu menghormati orang yang lebih tua itu tidak seimbang. Seharusnya, orang yang lebih tualah yang perlu menunjukkan sikap-sikap positif dan adab yang sopan, jika mahu orang yang lebih muda menghormati mereka. Dalam situasi itu, kami menjawab dengan ringkas kerana perlu mengejar masa. Jadi, pemandu teksi itu perlulah faham. Mungkin kemarahannya itu disebabkan tiada penumpang yang menaiki teksinya. Namun sikap seperti itu sebenarnya membuatkan pelanggannya semakin berkurangan.

0 ulasan:

Catat Ulasan