CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Jumaat, 18 Mac 2011

APABILA HATI TERUJA

Program Pesta Buku dan Informasi yang diadakan di Kolej Harun Aminurrashid sangat meriah. Program ini juga dimeriahkan lagi dengan jualan-jualan seperti pakaian, makanan dan sebagainya. Sepanjang minggu itu, cerita yang sering saya dengar dari rakan-rakan serumah adalah berkaitan dengan jualan dan program tersebut. Pada suatu petang, saya bertanya kepada salah seorang rakan serumah saya.

Saya : Mia, macam mana ok? (Saya menegur Mia ketika dia sedang melihat dirinya di cermin.)
Mia : Ok. Tadi Mia pergi tukar baju ni? Semalam beli nampak kecik. Ok kan?

Gambar Hiasan

Saya : Ha, ok. Ok je. (Sebenarnya bukan itu maksud pertanyaan saya tadi. Saya ingin tahu bagaimana dia menjadi pengacara di program tersebut kerana sebelum ini Mia tidak pernah lagi menjadi pengacara sesuatu majlis. Oleh sebab tidak mahu memalukan dirinya, saya pun tidak menyoal kembali)

Pada pandangan saya, Mia mungkin terlalu fokus dan teruja dengan baju yang dibeli olehnya berbanding menjadi pengacara majlis. Sehubungan dengan itu, pertanyaan saya yang tidak lengkap itu juga membuatkan Mia tidak menjawab dengan baik. Walaupun, pertanyaan itu boleh ditanyakan sekali lagi, namun mungkin pertanyaan sekali lagi itu akan membuatkan Mia berasa malu kerana dia dilihat sangat teruja dengan baju barunya. Kadangkala dalam situasi tertentu kita perlu menjaga hati dan perasaan rakan.

0 ulasan:

Catat Ulasan