CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Jumaat, 18 Februari 2011

SURAT KIRIMAN RASMI

Kadang kala kita sering lupa format untuk menghasilkan sebuah karangan surat kiriman rasmi. Padahal di peringkat sekolah, kita sudah mempelajari format karangan tersebut hampir setiap tahun. Mungkin kita tidak lupa, tetapi kerana tidak biasa menulis surat kiriman rasmi menyebabkan kita berasa ragu-ragu dan perlunya rujukan tentang karangan tersebut. Pada minggu lepas, rakan sebilik saya ingin menulis surat kiriman rasmi diatas ketidakhadirannya ke kuliah. Oleh sebab rakan sebilik saya ini ragu-ragu dengan format yang betul bagi karangan tersebut, dia telah mencari karangan surat kiriman rasmi di laman web untuk dijadikan sebagai contoh. Maklum sahajalah, di laman web bermacam-macam format yang boleh didapati. Salah satunya seperti karangan surat kiriman rasmi di bawah:


Penggunaan bahasanya rojak dan format yang digunakan juga tidak betul, boleh merosakkan sistem bahasa Melayu. Karangan jenis surat kiriman rasmi yang baik dan tepat formatnya adalah seperti berikut:

Kampung Awek,
22000, Jerteh,
Terengganu.
________________________________________________________________
Guru kelas,
Tahun 6 kenanga,
Sekolah Kebangsaan Darau,
22000, Jerteh,
Terengganu.                                           20 OKTOBER 1998              

Cikgu,
Tidak Dapat Hadir Ke Sekolah
Berhubung dengan perkara di atas, saya Habibah Bt. Ghazali murid Tahun 6 Kenanga ingin memaklumkan bahawa saya tidak hadir ke sekolah kerana diserang demam panas.  
2.     Saya telah pun mendapatkan rawatan doktor di salah sebuah klinik. Doktor menasihatkan saya supaya berehat selama dua hari.
3.     Bersama-sama surat ini, saya sertakan surat akuan doktor untuk makluman dan tindakan cikgu. Saya berharap agar cepat sembuh dan dapat datang semula ke sekolah seperti biasa.  
Atas perhatian dan kerjasama cikgu, saya dahului dengan ucapan terima kasih.        
Sekian.
Yang benar,
( HABIBAH BT. GHAZALI ) 

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam..terima kasih..sya mmg slalu lupa psl surat kiriman rasmi ne

::Putera.Puteri 6 Wira:: berkata...

salam..kt dlm bku krangan bknnyeslalu ada pon..thank u

::Izzayu Kadis:: berkata...

w'salam...ya, sama-sama

Tanpa Nama berkata...

salam, tima kaseh c0z ingatkan sye smula tntang format nk tulis surat rasmi..

Tanpa Nama berkata...

ok je

Catat Ulasan