CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sabtu, 12 Februari 2011

PESAN ORANG TUA KITA

Pada hari ini, saya mahu mengajak rakan-rakan mengingat kembali kata-kata orang tua yang selalu memberikan pesanan kepada kita. Ramai beranggapan bahawa orang tua ini banyak pantang larangnya, buat ini tidak boleh dan buat itu tidak boleh. Senang cerita, orang tua kita ini cerewet. Namun, segala pantang larang yang mereka turunkan kepada kita sebenarnya dapat membentuk peribadi yang baik.
Jika kita rajin berborak dengan orang tua tentu banyak pengajaran yang diperoleh. Kata pepatah mereka lebih dahulu makan garam, tepat sekali mengikut pengalaman mereka dalam kehidupan terdahulu yang sememangnya lebih banyak daripada kita.
Saya yakin, pasti ramai dalam kalangan anak-anak muda yang semakin lupa dengan pesanan orang tua. Mungkin beranggapan bahawa pesanan lama itu sudah tidak sesuai lagi digunakan pada zaman moden ini. Namun, ada pesanan orang tua kita yang boleh dijadikan panduan dalam hidup ini sepanjang zaman. Mana yang elok bolehlah diambil jadi panduan, yang tak elok itu dijadikan sempadan. 
Mari lihat, beberapa contoh kiasan yang digunakan orang tua-tua dan maksud disebaliknya :
CONTOH 1: Anak dara jangan menyanyi di dapur, nanti dapat suami tua.

Sebenarnya, bukankah tidak manis anak dara menyanyi sewaktu memasak atau ketika melakukan kerja-kerja dapur? Bila khusyuk sangat menyanyi tu, kerja yang cepat boleh jadi lambat. Silap-silap boleh hangus gulai ataupun tersembur air liur dalam gulai yang dimasak. Jadi, bertambahlah perasa dalam gulai itu. Selain itu juga, apabila sudah menjadi kebiasaan menyanyi di dapur, tiba-tiba ada tetamu berkunjung. Pasti ibu bapa kita malu apabila anak-anak kurang adab.


CONTOH 2 :

Tabiat duduk di atas bantal ini kebiasaannya sering dilakukan oleh kanak-kanak. Sebenarnya, orang tua kita sangat kreatif memberi khabar kepada anak-anak supaya tidak duduk di atas bantal kerana takut bisul. Apabila sudah bisul, susah untuk duduk dan memakai seluar. Jadi, kanak-kanak ini takut dan tabiat ini dapat dihapuskan. Jika ingin diterangkan mengapa tidak boleh duduk di atas bantal kepada kanak-kanak, mungkin mereka sukar faham. Jadi pesanan ini mampu mempengaruhi psikologi mereka.
Apa pandangan anda tentang pesanan nenek di atas? Fikir-fikirkanlah...

0 ulasan:

Catat Ulasan