CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Isnin, 7 Februari 2011

RAGAM PENJUAL

Pada hujung minggu yang lepas, saya pergi ke sebuah pusat membeli-belah. Hajat saya untuk membeli sebuah beg sandang. Setiap kedai yang menjual beg di pusat membeli-belah di situ saya kunjungi. Kebanyakkan kedai yang saya kunjungi semuanya menjual beg yang cantik dan menarik. Kata-kata si penjual juga sangat manis untuk menarik minat pelanggan. Antara kata-kata yang sering digunakan sepanjang saya mengunjungi kedai-kedai beg di situ adalah seperti berikut:

‘Ini barang baru sampai’

‘Ini pattern baru sampai’ 

Kata-kata seperti di atas benar-benar dapat mempengaruhi pembeli untuk membeli barangan mereka. Hal ini kerana, apabila si penjual mengeluarkan kata-kata yang seakan-akan memaksa untuk membeli, boleh menyebabkan pelanggan tawar hati untuk membeli barangan walaupun barang yang dijual itu cantik.
Penggunaan kata yang kurang manis ini digunakan oleh seorang penjual di salah sebuah kedai beg di pusat membeli-belah di situ. Pada awalnya, si penjual mengeluarkan kata-kata yang manis seperti kata-kata yang dijelaskan tadi. Apabila saya tidak jadi untuk membeli, si penjual mengeluarkan kata-kata seperti berikut:

Awak datang lagi sekali harga sudah naik, tak ada diskaun lagi. Dua kali ganda saya letak harga’ 

Kata-kata yang diujarkan itu tampak seperti ingin bergurau, tetapi sebenarnya kata-kata itu boleh menyebabkan pelanggan tidak akan kembali lagi di kedai tersebut untuk membeli.

0 ulasan:

Catat Ulasan