CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Isnin, 7 Februari 2011

BUDAK ZAMAN SEKARANG

Kisah ini sekadar pemerhatian saya sendiri, anda yang menentukan perkara ini benar ataupun tidak. Budak zaman sekarang memang semakin aktif dan bijak. Banyak perkara atau benda yang mudah dipelajari dalam zaman yang serba canggih ini. Banyak juga perkara yang tidak pernah kita terfikir, dalam usia yang kecil dapat mengeluarkan kata-kata yang tidak dijangkakan.
Ini kisah anak saudara saya yang berusia dua tahun. Dia seorang yang aktif dan sangat becok. Apa yang menghairankan saya, dia sudah pandai menyebut perkataan seperti ‘sengal’ dan ‘bo***’ walaupun tidak faham lagi erti perkataan tersebut. Namun, dia menggunakan perkataan tersebut tepat pada situasi tertentu seperti mana yang kita gunakan. Sebagai contoh, dia akan menyebut perkataan tersebut ketika dirinya disakat dan jika seseorang itu melakukan sesuatu kelakuan yang tidak baik.

Pada pemerhatian saya, faktor persekitaran menjadi punca utama masalah ini. Sebagai contoh, dia kerap mendengar adik-beradik saya bergurau dan kadangkala terlepas cakap dengan menyebut perkataan tersebut.
Oleh itu, kami sekeluarga perlu beringat untuk berkata-kata. Kanak-kanak pada usia seperti anak saudara saya ini sedang dalam proses belajar menyebut dan mempelajari sesuatu yang baru. Jadi, kita yang lebih dewasa harus memberikan contoh terbaik untuk mereka.

0 ulasan:

Catat Ulasan