CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Ahad, 27 Februari 2011

LIF

Sekadar gambar hiasan

Setiap hari selepas pulang dari kuliah, saya dan rakan akan menaiki lif untuk ke rumah masing-masing di Kolej Harun Aminurrashid. Keadaan lif di blok tiga, kolej tersebut agak perlahan. Mungkin ingin menghilangkan rasa bosan dan keletihan di dalam lif, kami pun berbual-bual.


Saya : Letihnya hari ni.
Rakan : Yelah, letih betul.
Saya : Lambat pulak lif ni bergerak.
Rakan : Yelah, berapa jam agaknya nak sampai ni.
Saya : (Tersenyum mendengar keluhan rakan)

Penggunaan ‘berapa jam’ yang digunakan oleh rakan saya itu tampak seperti kami ingin pergi ke suatu tempat yang jauh. Kata-kata yang digunakan itu sebenar suatu sindiran kepada lif yang lambat bergerak. Keadaan lif yang perlahan, kadang kala boleh membuatkan pengguna berasa tidak sabar. Namun, kesabaran itu sebenarnya separuh daripada iman. Jika keadaan lif ketika itu mengalami kerosakan pasti banyak perkara lagi yang timbul, hanya disebabkan kita tidak bersabar. Jadi, natijahnya kita perlulah bersyukur dengan kemudahan lif yang dapat kita gunakan dan perlulah kita gunakan dengan sebaik mungkin.

TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA!!

Adakah anda tahu, bahasa Melayu yang sering kita gunakan untuk berkomunikasi sudah mula diminati oleh masyarakat dari luar negara? Mari lihat video yang saya perolehi daripada ‘youtube’ ini:


Melalui video tersebut, tanggapan bahawa bahasa Melayu semakin terpinggir adalah tidak benar sama sekali. Bahkan masyarakat daripada luar negara sendiri meminati bahasa Melayu kita. Mereka juga berasa teruja dan kagum untuk berbahasa Melayu. Peribahasa yang menjadi warisan Melayu juga sudah dapat fahami dan digunakan oleh mereka. Kita seharusnya berasa bangga pada bahasa kebangsaan sendiri yang semakin diketahui dan dipelajari oleh masyarakat antarabangsa. Jadi, bahasa kebangsaan yang kita gunakan dalam semua aspek ‘tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas’. ‘Takkan Melayu hilang di dunia!!’


Jumaat, 18 Februari 2011

TANGAN

Indahnya bahasa yang dicipta oleh masyarakat dahulu. Saya kagum dengan ketelitian mereka dalam mencipta peribahasa misalnya dengan hanya menggunakan bahagian anggota badan kita sahaja. Sebagai contoh, menggunakan bahagian anggota badan ‘tangan’. Dengan hanya menggunakan perkataan ‘tangan’, kita boleh menemukan pelbagai jenis peribahasa. Mari lihat penggunaan perkataan ‘tangan’ dalam peribahasa:

o    Tangan besi         -     pemerintahan yang keras
o    Tangan dingin      -     selalu menjadi perbuatannya (seperti 
                             menanam pokok, mengubat penyakit 
                             dan sebagainya)
o    Tangan panjang    -     orang yang suka mencuri
o    Tangan kanan       -     pembantu yang terutama
o    Tangan kosong      -     tidak mendapat atau membawa apa-apa
o    Tangan naik           -    selalu menang dalam perjudian
o    Tangan panas        -    segala perbuatannya selalu gagal
o    Tangan terbuka    -     suka menolong orang yang dalam kesusahan
o    Tangan turun        -     selalu mendapat kerugian dalam perjudian, 
                                tidak beruntung
o   

        Diatas hanya peribahasa yang menggunakan perkataan ‘tangan’. Cuba anda kumpulkan senarai peribahasa yang menggunakan bahagian anggota badan yang pula.

GADUH

Pada hari ini, rakan sebilik saya sangat gembira ketika pulang daripada pergi membeli-belah di pekan. Beberapa hari yang lepas, dia asyik bercakap dan memberitahu dirinya terasa untuk makan buah pisang. Jadi, keesokkan harinya dia ke pekan dan membeli sesisir pisang. Dengan hati yang gembira dia berkata:

Rakan sebilik : Hari ni dapat makan pisang. Ambil tau kalau nak.
Saya : Tak apalah, saya tak suka makan pisang.
Rakan sebilik : Saya suka. Senang buka. Tak gaduh nak buka kulit. (sambil ketawa)
Saya : Ha…gaduh? Apsal nak gaduh-gaduh pulak? (dalam hati saja)
Rakan sebilik : Kalau nak makan buah epal, kena ada yang tolong kupaskan kulit baru saya makan.
Saya : Oh… (ketawa sendiri kerana baru faham)

Sahabat saya berasal dari Pulau Pinang dan saya pula berasal dari Johor. Sebelum ini saya tidak pernah tinggal satu bilik dengan sahabat yang berasal dari Pulau Pinang, jadi bahasa dialek yang digunakan olehnya sedikit sebanyak kurang saya fahami. Apa yang dimaksudkan dengan perkataan ‘tak gaduh’ itu ialah ‘tak susah dan tak payah’. Di sini berlaku pertembungan penggunaan bahasa dialek yang kadang kala tidak dapat difahami. Namun, menerusi gaya pengucapan kata-katanya, kita dapat memahami maksud yang diperkatakan itu.

LAGU KANAK-KANAK YANG MENGHIBURKAN

Lagu kanak-kanak sangat menghiburkan kepada sesiapa walaupun usia kita sudah semakin meningkat. Lagu kanak-kanak ini kita pelajari dan ketahuinya sama ada sewaktu sekolah atau mendengar rakan-rakan menyanyi. Banyak ajaran positif yang ditonjolkan dalam lagu kanak-kanak ini kerana menerapkan puisi tradisional seperti pantun. Oleh itu, kita mahupun kanak-kanak dapat mempelajari pantun melalui lagu kanak-kanak. Rentetan itu, puisi tradisional ini dapat dihidupkan sentiasa dalam bentuk apa sekalipun supaya 'tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas'. Antara lagu kanak-kanak yang masih popular ialah rasa sayang, lagu tiga kupang, burung kakak tua dan banyak lagi. Di bawah ini saya sertakan lagu kanak-kanak yang bertajuk ‘Rasa Sayang’, selamat berhibur.


Rasa sayang eh 
Rasa sayang sayang eh 
Eh lihat nona jauh 
Rasa sayang sayang eh

Buah cempedak diluar pagar
Ambil galah tolong jolokkan
Kami budak baru belajar
Kalau salah tolong tunjukkan



SURAT KIRIMAN RASMI

Kadang kala kita sering lupa format untuk menghasilkan sebuah karangan surat kiriman rasmi. Padahal di peringkat sekolah, kita sudah mempelajari format karangan tersebut hampir setiap tahun. Mungkin kita tidak lupa, tetapi kerana tidak biasa menulis surat kiriman rasmi menyebabkan kita berasa ragu-ragu dan perlunya rujukan tentang karangan tersebut. Pada minggu lepas, rakan sebilik saya ingin menulis surat kiriman rasmi diatas ketidakhadirannya ke kuliah. Oleh sebab rakan sebilik saya ini ragu-ragu dengan format yang betul bagi karangan tersebut, dia telah mencari karangan surat kiriman rasmi di laman web untuk dijadikan sebagai contoh. Maklum sahajalah, di laman web bermacam-macam format yang boleh didapati. Salah satunya seperti karangan surat kiriman rasmi di bawah:


Penggunaan bahasanya rojak dan format yang digunakan juga tidak betul, boleh merosakkan sistem bahasa Melayu. Karangan jenis surat kiriman rasmi yang baik dan tepat formatnya adalah seperti berikut:

Kampung Awek,
22000, Jerteh,
Terengganu.
________________________________________________________________
Guru kelas,
Tahun 6 kenanga,
Sekolah Kebangsaan Darau,
22000, Jerteh,
Terengganu.                                           20 OKTOBER 1998              

Cikgu,
Tidak Dapat Hadir Ke Sekolah
Berhubung dengan perkara di atas, saya Habibah Bt. Ghazali murid Tahun 6 Kenanga ingin memaklumkan bahawa saya tidak hadir ke sekolah kerana diserang demam panas.  
2.     Saya telah pun mendapatkan rawatan doktor di salah sebuah klinik. Doktor menasihatkan saya supaya berehat selama dua hari.
3.     Bersama-sama surat ini, saya sertakan surat akuan doktor untuk makluman dan tindakan cikgu. Saya berharap agar cepat sembuh dan dapat datang semula ke sekolah seperti biasa.  
Atas perhatian dan kerjasama cikgu, saya dahului dengan ucapan terima kasih.        
Sekian.
Yang benar,
( HABIBAH BT. GHAZALI ) 

TUDUNG

Tudung adalah sesuatu yang digunakan untuk menutup bahagian kepala. Bagi kaum wanita Islam bertudung, tudung merupakan suatu keperluan yang sangat penting. Penampilan bertudung yang cantik dan menarik sangat dititikberatkan kerana daripada penampilan luaran kita akan menggambarkan diri seseorang wanita. Pelbagai rekaan tudung yang hangat dipasaran ketika ini telah menambat hati kaum perempuan untuk membelinya. Karnival yang diadakan di Kolej Harun Aminurrashid dan kolej-kolej lain, antaranya menjual tudung yang mempunyai pelbagai jenis dan rupa. Kesemua tudung yang dijual mengikut rekaan terbaru pada masa kini.
Pada kali ini, saya bukan mahu menyentuh soal rekaan yang sedang hangat dipasaran tetapi kekreatifan pereka yang meletakkan nama tudung mereka. Adakah anda ingat suatu ketika dahulu, nama-nama artis yang sedang hangat dalam industri hiburan menjadi pilihan untuk dijadikan nama tudung yang direka? Rekaan tudung bawal telah mendapat nama masing-masing daripada nama artis yang sedang hangat. Sebagai contoh, tudung bawal Wardina, tudung bawal Mawi, tudung bawal Datuk K, tudung bawal Datuk Siti, tudung bawal Angkasawan, tudung bawal Manjalara, dan bermacam-macam lagilah nama nama artis yang ada.
Saya pasti dan jelas, penamaan tudung ini merupakan salah satu strategi untuk menarik pelanggan atau pembeli untuk membeli tudung tersebut.

Tudung Bawal Mawi

Tudung Bawal Dato' Siti Nurhaliza

Sabtu, 12 Februari 2011

SI KECIL



Pada pandangan saya, bahasa yang digunakan oleh ibu kepada anak kecil sebenarnya boleh mempengaruhi cara anak itu bercakap. Mungkin kita merasakan bahawa hal demikian tidak penting, tetapi sebenarnya amat mempengaruhi alat sebutan anak itu sendiri. Sedia maklum bahawa, kanak-kanak biasanya menggunakan bahasa yang pelat untuk berkata-kata. Jadi, mereka memerlukan persekitaran yang baik bagi membetulkan sebutan pelatnya. Ibu bapalah antara persekitaran terdekat bagi mereka untuk belajar bercakap dengan baik. Namun, apa yang selalu kita perhatikan ibu bapa lebih cenderung menggunakan bahasa pelat seperti anak-anak kecil mereka untuk berkomunikasi. Antara contoh bahasa kanak-kanak yang juga kita sebut ketika berkomunikasi dengan mereka adalah seperti ‘mamam' untuk makan, 'dodo' untuk tidur, 'yak' untuk buang air besar dan sebagainya. Jadi, kita yang lebih dewasa tidak perlu merendahkan taraf pertuturan kerana hanya melihat anak tidak dapat memahami kata-kata kita yang lebih dewasa. Akibat bercakap pelat ini sebenarnya akan menggalakkan anak kecil berterusan bercakap pelat. Video di bawah ini sekadar tatapan untuk kalian.




PESAN ORANG TUA KITA

Pada hari ini, saya mahu mengajak rakan-rakan mengingat kembali kata-kata orang tua yang selalu memberikan pesanan kepada kita. Ramai beranggapan bahawa orang tua ini banyak pantang larangnya, buat ini tidak boleh dan buat itu tidak boleh. Senang cerita, orang tua kita ini cerewet. Namun, segala pantang larang yang mereka turunkan kepada kita sebenarnya dapat membentuk peribadi yang baik.
Jika kita rajin berborak dengan orang tua tentu banyak pengajaran yang diperoleh. Kata pepatah mereka lebih dahulu makan garam, tepat sekali mengikut pengalaman mereka dalam kehidupan terdahulu yang sememangnya lebih banyak daripada kita.
Saya yakin, pasti ramai dalam kalangan anak-anak muda yang semakin lupa dengan pesanan orang tua. Mungkin beranggapan bahawa pesanan lama itu sudah tidak sesuai lagi digunakan pada zaman moden ini. Namun, ada pesanan orang tua kita yang boleh dijadikan panduan dalam hidup ini sepanjang zaman. Mana yang elok bolehlah diambil jadi panduan, yang tak elok itu dijadikan sempadan. 
Mari lihat, beberapa contoh kiasan yang digunakan orang tua-tua dan maksud disebaliknya :
CONTOH 1: Anak dara jangan menyanyi di dapur, nanti dapat suami tua.

Sebenarnya, bukankah tidak manis anak dara menyanyi sewaktu memasak atau ketika melakukan kerja-kerja dapur? Bila khusyuk sangat menyanyi tu, kerja yang cepat boleh jadi lambat. Silap-silap boleh hangus gulai ataupun tersembur air liur dalam gulai yang dimasak. Jadi, bertambahlah perasa dalam gulai itu. Selain itu juga, apabila sudah menjadi kebiasaan menyanyi di dapur, tiba-tiba ada tetamu berkunjung. Pasti ibu bapa kita malu apabila anak-anak kurang adab.


CONTOH 2 :

Tabiat duduk di atas bantal ini kebiasaannya sering dilakukan oleh kanak-kanak. Sebenarnya, orang tua kita sangat kreatif memberi khabar kepada anak-anak supaya tidak duduk di atas bantal kerana takut bisul. Apabila sudah bisul, susah untuk duduk dan memakai seluar. Jadi, kanak-kanak ini takut dan tabiat ini dapat dihapuskan. Jika ingin diterangkan mengapa tidak boleh duduk di atas bantal kepada kanak-kanak, mungkin mereka sukar faham. Jadi pesanan ini mampu mempengaruhi psikologi mereka.
Apa pandangan anda tentang pesanan nenek di atas? Fikir-fikirkanlah...

Jumaat, 11 Februari 2011

PENDEKATAN SI PENJUAL

Assalamualaikum. Kelmarin saya dan Ita terserempak dengan seorang rakan Ita ketika kami sedang asyik berjalan-jalan di bawah bangunan blok 3, Kolej Harun Aminurrashid. Kisah ini berkaitan juga dengan sikap penjual kepada pelanggan. Tidak dapat saya nafikan lagi, penjual sememangnya sangat pandai bermain dengan kata-kata untuk melariskan barangannya. Perkataan pertama yang dikeluarkan oleh penjual untuk mendapatkan pelanggan pasti mesra, ditambah dengan senyuman yang manis. Dialog antara penjual dan Ita seperti berikut:

Penjual : Hai, kak Ita.
Ita : Hai…
Penjual : Kak Ita, nak tunjuk sesuatu ni. (Datang menghampiri Ita dan mula tersenyum manis)
Ita : Nak tunjuk apa?
Penjual : Saya jual baju t-shirt ni, kak Ita. Belilah.
Ita : (Membelek-belek katalog yang diberikan) Berapa baju t-shirt lengan pendek ni?
Penjual : 28 ringgit. Lengan panjang 30 ringgit.
Ita : Mahalnya.
Penjual : Kain baju makin mahal sekarang. Belilah kak Ita. Saya nak cari duit ni. Nak bayar lingua phoneHutang tak habis bayar lagi, kak Ita.
Ita  : Nanti kak Ita fikirkan ye. (Simpati juga dengan si penjual)

Beginilah cara penjual memancing hati pembeli. Ada yang menggunakan kata-kata simpati, ada juga menggunakan kata-kata yang mesra dan sebagainya. Terpulanglah kepada kita untuk menilai.

TEKNOLOGI SEMAKIN HEBAT

Pengaruh teknologi moden pada masa kini sungguh hebat terutamanya terhadap anak-anak muda. Teknologi yang paling dekat dan hebat digunakan adalah telefon bimbit. Salah satu pengaruh dalam telefon bimbit yang tidak memberikan manfaat kepada pengguna adalah tawaran-tawaran hebat untuk memenangi hadiah lumayan kononnya, langganan permainan dan sebagainya.
Adakah anda pernah melanggan, misalnya ‘ON CINTA’, ‘ON KAWAN’ dan sebagainya? Kata-kata yang digunakan sememangnya dapat menarik minat, terutama kepada remaja yang asyik bercinta.
Selain itu, sistem pesanan ringkas yang biasa diterima oleh pengguna adalah kemenangan cabutan bertuah. Melalui SMS yang diterima membuat pengguna percaya ditambah lagi dengan tawaran hebat yang diberikan. Lihat contoh pesanan ringkas di bawah:


Walaupun penggunaan bahasa yang digunakan itu baik, tetapi pesanan ringkas seperti diatas ini salah dari segi undang-undang.

Isnin, 7 Februari 2011

PERKATAAN TAK NORMAL (GILA)

Penggunaan perkataan ‘gila’ sudah menjadi kebiasaan dalam pergaulan remaja terutamanya. Segala perkara tidak kira yang tampak baik atau buruk diselitkan dengan perkataan ‘gila’. Penggunaan perkataan ‘gila’ ini seolah-olah dijadikan pengganti kata penguat yang menggambarkan sesuatu benda yang ‘paling, sangat dan terlampau’. Di bawah ini saya berikan contoh kata yang digandingkan dengan perkataan ‘gila’.

'Cantik gila'

'Pandai gila'
'Buruk gila'
'Kotor gila'

Contoh 1: cantik gila – membawa maksud sangat cantik.

Disini dapat dilihat kesalahan penggunaan kata penguat dalam ayat. Walhal sebenarnya, gila itu bermaksud tidak waras fikirannya, tidak normal dan sebagainya. Seseorang yang sudah dikatakan pandai pun, dikatakan gila juga. Jadi, apakah maksudnya? Adakah perkataan bahasa Melayu kita semakin maju?

CERAMAH AGAMA

Assalamualaikum. Hari ini saya melihat video yang mana sangat berbeza, antara duniawi dan akhirat. Sekadar mukadimah, jika boleh ingin sekali kita kecapi kebaikan yang ada nikmatnya dalam dunia dan akhirat. Namun, itu mungkin sekadar hati yang berkata-kata tetapi zahirnya tidak jua dapat melakukan. Antara konsert dan ceramah agama, yang mana satu anda rasa lebih nikmatnya? Jika konsert, apakah manfaatnya dari kata-kata yang penuh dengan puitis cinta? Mungkin ceramah agama dijadikan pilihan kedua dan hal ini mungkin kerana tiada harga untuk dibayar masuk, jadi dirasakan sangat hambar untuk dikunjungi berbanding konsert yang mempunyai harga yang tinggi untuk masuk dan sertai.
Saya hanya ingin melihat penggunaan kata-kata yang hebat dan menarik yang digunakan oleh penceramah agama kita pada masa kini. Pada pandangan saya, penceramah agama ini sudah boleh dianggap sebagai artis. Artis untuk kita jadikan panduan dan juga memberi peringatan kepada kita sebagai umat Islam. Banyak pendekatan yang cuba dilakukan untuk menarik minat kita mendengar peringatan yang ingin disampaikan. Penggunaan kata sememangnya penting lebih-lebih lagi untuk menarik minat remaja pada masa kini. Jadi, mungkin penceramah perlu lebih santai dan bersahaja dari segi penggunaan bahasa. Lihat ceramah agama dalam video di bawah:


Jika ceramah yang diberikan seperti dalam video di atas, saya pasti setiap peringkat umur akan tertarik untuk mendengar. Ceramah yang santai dan tidak terlalu serius (ada diselitkan unsur-unsur jenaka) inilah yang diperlukan dan sangat sesuai bagi remaja di Malaysia ini.




NASI MINYAK PUNYA HAL

Salah faham dalam pergaulan merupakan perkara biasa yang sering terjadi dalam hidup bermasyarakat. Dalam situasi ini, saya sekadar menjadi pemerhati setia kepada tetamu yang hadir di majlis akikah anak saudara saya. Segala persiapan sudah dilakukan, hanya menunggu ketibaan tetamu untuk menjamu selera. Sedang saya asyik memerhati, datang seorang makcik menegur saya yang sedang sibuk melayan rakan saya yang hadir. Kebetulan pada waktu itu, saya sedang menemani rakan lelaki untuk makan.

Makcik : Ayu, nampaknya sekejap lagi makcik makan nasi minyak lagi.

Saya : Ye, makcik. Jemput makan. Saya sudah makan tadi.
Makcik : (mengulangi kembali apa yang ingin disampaikan tadi, mungkin supaya saya lebih jelas maksud tersiratnya)
Saya : Ye, makan-makan (secara jujur menjemputnya untuk makan)
Makcik : (ulang kembali apa yang diperkatakan tadi sambil ketawa)

Akhirnya, saya baru faham maksud tersirat makcik itu lalu ketawa. Mungkin sewaktu sibuk melayan seseorang, kita akan mengabaikan kata-kata orang lain yang tiba-tiba menyapa kita. Jadi betul juga apa yang sering orang kata, kalau mahu menyampuk beri salam terlebih dahulu. Assalamualaikum.

BUDAK ZAMAN SEKARANG

Kisah ini sekadar pemerhatian saya sendiri, anda yang menentukan perkara ini benar ataupun tidak. Budak zaman sekarang memang semakin aktif dan bijak. Banyak perkara atau benda yang mudah dipelajari dalam zaman yang serba canggih ini. Banyak juga perkara yang tidak pernah kita terfikir, dalam usia yang kecil dapat mengeluarkan kata-kata yang tidak dijangkakan.
Ini kisah anak saudara saya yang berusia dua tahun. Dia seorang yang aktif dan sangat becok. Apa yang menghairankan saya, dia sudah pandai menyebut perkataan seperti ‘sengal’ dan ‘bo***’ walaupun tidak faham lagi erti perkataan tersebut. Namun, dia menggunakan perkataan tersebut tepat pada situasi tertentu seperti mana yang kita gunakan. Sebagai contoh, dia akan menyebut perkataan tersebut ketika dirinya disakat dan jika seseorang itu melakukan sesuatu kelakuan yang tidak baik.

Pada pemerhatian saya, faktor persekitaran menjadi punca utama masalah ini. Sebagai contoh, dia kerap mendengar adik-beradik saya bergurau dan kadangkala terlepas cakap dengan menyebut perkataan tersebut.
Oleh itu, kami sekeluarga perlu beringat untuk berkata-kata. Kanak-kanak pada usia seperti anak saudara saya ini sedang dalam proses belajar menyebut dan mempelajari sesuatu yang baru. Jadi, kita yang lebih dewasa harus memberikan contoh terbaik untuk mereka.

RAGAM PENJUAL

Pada hujung minggu yang lepas, saya pergi ke sebuah pusat membeli-belah. Hajat saya untuk membeli sebuah beg sandang. Setiap kedai yang menjual beg di pusat membeli-belah di situ saya kunjungi. Kebanyakkan kedai yang saya kunjungi semuanya menjual beg yang cantik dan menarik. Kata-kata si penjual juga sangat manis untuk menarik minat pelanggan. Antara kata-kata yang sering digunakan sepanjang saya mengunjungi kedai-kedai beg di situ adalah seperti berikut:

‘Ini barang baru sampai’

‘Ini pattern baru sampai’ 

Kata-kata seperti di atas benar-benar dapat mempengaruhi pembeli untuk membeli barangan mereka. Hal ini kerana, apabila si penjual mengeluarkan kata-kata yang seakan-akan memaksa untuk membeli, boleh menyebabkan pelanggan tawar hati untuk membeli barangan walaupun barang yang dijual itu cantik.
Penggunaan kata yang kurang manis ini digunakan oleh seorang penjual di salah sebuah kedai beg di pusat membeli-belah di situ. Pada awalnya, si penjual mengeluarkan kata-kata yang manis seperti kata-kata yang dijelaskan tadi. Apabila saya tidak jadi untuk membeli, si penjual mengeluarkan kata-kata seperti berikut:

Awak datang lagi sekali harga sudah naik, tak ada diskaun lagi. Dua kali ganda saya letak harga’ 

Kata-kata yang diujarkan itu tampak seperti ingin bergurau, tetapi sebenarnya kata-kata itu boleh menyebabkan pelanggan tidak akan kembali lagi di kedai tersebut untuk membeli.