CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Jumaat, 21 Januari 2011

SAYA TERFIKIR UNTUK BERUBAH

Apa itu bahasa dialek sosial? Dialek sosial ialah bahasa rendah atau bahasa yang tidak terkawal. Sebagai contoh bahasa yang sering kita gunakan dalam entri-entri di laman Facebook, Twiter, blog-blog dan juga bahasa yang digunakan dalam sistem pesanan ringkas (sms). Oleh itu, bahasa rendah ini dianggap menunjukkan tanda atau tahap yang rendah apabila kita menggunakannya dalam pembelajaran. Hal demikian kerana, bahasa tinggi adalah lebih sesuai digunakan dalam ilmiah yang bertujuan untuk menjana tamadun dan pemikiran. Walau bagaimanapun, dialek sosial yang digunakan dalam SMS sememangnya sangat hebat mempengaruhi penggunaan bahasa kita pada masa kini. Persoalan yang timbul, bagaimana anda dapat menghasilkan sebuah karangan bahasa Melayu yang baik dan bermutu padahal kebiasaannya kita menggunakan dialek sosial dalam berkomunikasi, yang tanpa kita sedari sedikit sebanyak akan membunuh bahasa Melayu. Mari lihat contoh bahasa SMS yang menggerunkan pada pandangan saya:


A : angan sdeh le kwan.....skrang gdnyte sengal...haha
F : HaHa . . . ne de aq sedih meyh ! ! gmbire lg ade . . . HaHa . . .
A : eleh...yela ko.....aq x taw prsaan ko...
F : HaHa . . . . ayt ni aq dh salu dengor ar dr mlut ko . .cbe gne ayt len . . . HaHa . . . tp de sorg kwn aq ni salu ckp gudnyte kat aq . . . HaHa . . . jeng3 . . . . HaHa . . .
A : eleh?????yeke????bnyak lgi laki len.....wt segan je..haha
F : HaHa . . . segan2 . . .penampo nak . . . HaHa . . . . wak lu . lu ingt wa ni pe . . . HaHa . . .

Apa pandangan anda? Bahasanya sukar untuk difahami. Tampak sekali kita seperti pelat berbahasa sendiri. Jadi, bagaimana jika orang asing yang baru berjinak-jinak mempelajari bahasa kita melihat entri tersebut? Sia-sialah usaha badan-badan tertentu mahu menjadikan bahasa kita sebagai bahasa dunia. Jadi, saya terfikir untuk berubah.

0 ulasan:

Catat Ulasan